SIMON'S EIGENBOUW PROJECT

 

Algemeen: Motorblok:

Bouwer: Simon

Bouwjaar: Vanaf 2008

Bouwtijd: Nog niet bekend (lang)

Motorblok:

Bouwjaar: 1979

Motorblok: Late Shovel

Cilinderinhoud: 1340 cc

Carters: oem Harley-Davidson

Carburateur: CV aangepast

Cilinderkoppen: S&S

Vermogen: 60 pk

Versnellingsbak : S&S zesbak

Rijwielgedeelte:

Frame: Zelfbouw

Bouwjaar: 2008

Model: Deepseat, Single tube

Voorvork: Sip

Vering: Legend Air System

Wielen voor:

Merk: TTS Fat Spoke 8mm rvs

Maat: 21" x 3.50

Band: 120/70 b21

Remklauw: Billet 4 zuiger dubbel

Remschijven: Custom Tech 11"

Wielen achter:

Merk: TTS Fat Spoke 8mm rvs

Maat: 18" x 8.00

Band: 240 x 40 b18

Remklauw: Billet 4 zuiger

Remschijven: Braking 10"

Accessoires:

Uitlaat: Nog niet bekend

Stuur: Fehling

Spiegels: Nooit achterom kijken

Handvaten: OMP

Voorspatbord: Eddie Throtta Bagger Look

Achterspatbord: Penz Long Radius

Zadel: Eigenbouw

Voetsteunen: Jay Brake

Benzine tank: Stretch

Olie tank: alu rond eigenbouw

Accubak, Air compressor: Eigenbouw

Bijzonderheden:

Frame is eerst getekend in "Inventor" door mijn collega Peter.

Daarna in hout gemaakt en om motorblok van PIM verder pas gemaakt voor de juiste verhoudingen.

Toen pijp rond 48mm besteld, gevuld met zand, warm gestookt en met de hand rond gebogen.

Alle bussen gedraaid door collega Arjen, en daarna afgelast door collega Arie.

Olie tank eerst in papier gemaakt en toen in plaat alu rond gewalst, deksels op draaibank verfraaid.

Draadbusjes gemaakt, interne leidingen gebogen en tig afgelast.

Accubak eerst in mal gemaakt en uitgezaagd in plaat 2mm radius gebogen op pijp 200mm in elkaar gehecht en afgelast.

UPDATE:

Zo op naar de RDW met kale frame en motorblok, daar aangekomen eerst 20 minuten wachten voor de keuringsmeester tijd had. Tekeningen frame ingeleverd en daar begon de keuring. Tot mijn grote verbazing werd er totaal niet naar de tekeningen gekeken, maar wel naar mijn gepolijste carters, wat een stukje huisvlijt van de vorige eigenaar was. Eerst eromheen draaien toen telefoneren en kwam hij met het nieuws dat hij mijn carters afkeurde omdat eraan gepolijst en geslepen was! Ik nog mijn vrijwaringsbewijs laten zien waar mijn blok vandaan kwam, maar mocht niet baten. Ik zei tegen hem dus als ik het goed begrijp , kan ik hem wel onder een motorfiets met bestaand kenteken hangen is er niets aan de hand, maar omdat de regels van eigenbouw veranderd zijn ben ik daar de dupe van. Ik balen en zonder Vin nummer naar huis en daar alle optie’s op een rijtje gezet en dacht nu kan ik twee dingen doen of een set nieuwe carters kopen of wat ik later toch altijd al wilde er een stroker van laten maken nat ging ik toch al ,dus blok weg gebracht binnen twee weken weer terug en is nu 1470cc geworden toch eigenlijk wel gaaf  ;-)

Weer een afspraak gemaakt en dit keer wel terug met een Vin nummer !!!

Eindelijk het bouwen kon beginnen inmiddels staat hij op zijn wielen en hangt de kerstverlichting eraan ,keurings afspraak gemaakt en over een paar weken is het zover! Nu nog de carb goed afstellen,Dat bleek achter af niet zo simpel te zijn voor  een stroker shovel Met twincam dempers om het geluid te reduceren naar 82 db.

Motor weggebracht naar oit en daar besloten ze de cv carb te vervangen door een S&S. Eindelijk de motor reed naar behoren,alleen had ik al geen goed gevoel over het filter van S&S dat maakt veel meer geluid.

Op naar Lelystad ! eerst de technische keuring ,dan de testrit!! na twintig minuten kwam de keuringsmeneer terug met het nieuws alles was oke behalve het geluid! Hij meette 91 db gemiddeld , shit dacht ik hoe ga ik 11db gemiddeld naar beneden.

Thuis weer aan de slag daar een speciaal filter gemaakt met de lucht inlaat aan de linkerzijde. In de manifold een restrictor ring geplaats ,omgebouwd naar primaire ketting met dichte bak. En eerst testen met een hand db meter die ik heb geleend van een clubmaat. Op de handmeter was het geluid oke, maar blijft afwachten aangezien hun iets betere apparatuur hebben.

Nieuwe afspraak gemaakt en kon dit maal al de volgende week terecht,op naar lelystad weer de motor naar binnen ,alles nagelopen en ja bandenspanning gecontroleerd ;-)

Weer de Testrit en na twintig minuten kwam hij terug met nu het verlossende woord alles is oke!!!!!!!!

Wow heb nu een goedgekeurde stofzuiger met kerstverlichting.